In het kader van de nieuwe Participatiewet wil de gemeente Goeree-Overflakkee graag het goede voorbeeld geven: mensen die een bijstandsuitkering genieten aan werk helpen door ze aan de slag te laten gaan in het gemeentehuis. Met tussenkomst van een detacheringsbureau hebben zo drie mensen, voormalige WWB-kandidaten, een baan gekregen op het Klant Contact Centrum van de gemeente. Een prachtig resultaat, waar niet alleen de gemeente, maar zeker ook de betrokken personen heel blij mee zijn.

Ingegeven door een duidelijke behoefte aan meer medewerkers op het callcenter van het Klant Contact Centrum van de gemeente Goeree-Overflakkee werd een traject opgestart om personele versterking te verkrijgen vanuit het klantenbestand dat een uitkering krijgt van de Sociale Dienst. Dit na eerst gepeild te hebben in hoeverre intern in de behoefte zou kunnen worden voorzien. Toen dat geen resultaat opleverde, werd besloten om detacheringsbureau Aethon te Rijswijk in de arm te nemen. Dat is, zowel voor gemeenten als voor woningcorporaties, gespecialiseerd in het voorzien in medewerkers voor een klantencontactcentrum. Aethon verzorgde voor de gemeente de werving en selectie. Uit het klantenbestand werden elf kandidaten geselecteerd, o.a. op basis van competenties. Daarvan werden er drie aangenomen, twee vrouwen en één man, in dienst van Aethon. Van het detacheringsbureau kregen ze een korte cursus aangeboden om daarna ter plekke ingewerkt te worden. Inmiddels werken ze al enkele maanden in het gemeentehuis en dat naar ieders tevredenheid.

Deze medewerkers functioneren goed”, zegt wethouder Gerrit de Jong, die Sociale Zaken in zijn portefeuille heeft. “Het is voor de betrokken mensen fijn om (weer) werk te hebben, ze beleven weer arbeidsvoldoening. Het betekent ook drie mensen minder in het systeem van de Sociale Dienst. En in het kader van de Participatiewet bedoelen wij als gemeente hiermee een voorbeeld naar de samenleving te geven, hoe ook anderen op deze wijze medewerkers kunnen werven. Het is een mooie manier om werkzoekenden aan werk te helpen!”, aldus de wethouder.

Eén van de medewerksters die langs deze weg het Klant Contact Centrum van de gemeente kwam versterken, maar verder liever anoniem wil blijven, vertelt dat ze ’t geweldig vindt dat ze op deze manier weer aan werk is geholpen. Daarvoor heeft ze in enkele bekende winkels gewerkt in Middelharnis. Maar ze raakte haar baan kwijt en had toen niets meer – geen werk, geen inkomen. Een jaar lang heeft ze thuis ‘gezeten’. Toen ze door Aethon benaderd werd met de vraag of ze interesse had voor een baan bij het Klant Contact Centrum was ze meteen enthousiast. “Het was in ’t begin wel even heftig, want we werden al vrij snel in ’t diepe gegooid, maar dan leer je het ’t beste. Het is gewoon heel leuk werk om te doen. En heel fijn ook dat ik weer werk heb!”, zo vertelt de vlotte representatieve jongedame.
Tijdens een kijkje achter de schermen, op de werkvloer van het callcenter, vertelt één van de andere nieuwe medewerkers een soortgelijk verhaal. Enthousiast is ze dat ze weer werk heeft, werk dat ze leuk vindt om te doen, ook al is het totaal anders dan wat ze voorheen deed.

Mocht de behoefte aan meer medewerkers op het Klanten Contact Centrum er nier meer zijn, dan is de kans groot dat de drie er weer vandaan gaan en via Aethon op een klantencontactcentrum van een andere organisatie terecht komen. Ze zijn en blijven immers in dienst van het detacheringsbureau. Maar voorlopig hebben ze hun werkplek nog in het gemeentehuis alhier en daar zijn alle partijen content mee.

Bron: website gemeente Goeree-Overflakkee, 18 september 2015

Comments


Add Comment